De nye bøger fra Dansk Sang afspejler den seneste musikpædagogiske udvikling og gør det muligt for den enkelte lærer ude i skolen at finde relevant inspiration.

Undersøgelser peger i retning af, at forståelsen af tekster for nogle elever er bedre i forbindelse med læsning på papir end ved skærmlæsning. Digitale tekster er ofte kortere og mere overfladiske. Digitale undervisningsmidler er ofte skrevet direkte til eleven, mens bogmaterialer ofte er skrevet til læreren med det formål at åbne en ny fagdidaktisk dimension. Digitale materialer reproducerer og fastholder via links, video og afspilning let en digital arbejdsform, hvilket i sig selv ikke skaber en mere varieret undervisning. Der er absolut ingen grund til at undlade digital tekstlæsning - vi lever i en digital tidsalder, men det er fortsat relevant at have adgang til en faglig analog materialesamling, hvor musiklæreren har mulighed for faglig adspredelse, inspiration og fordybelse. Bogmaterialer bør ikke afskaffes men fungere sideløbende med digitale muligheder. Opbyg en faglig musikpædagogisk bogsamling på skolen, som løbende opdateres med kassering af ældre og utidssvarende materialer og samtidig vedligeholdes med løbende tilgang af nye fagbøger.