Organisering og progression i undervisning i sammenspil kræver forberedelse og erfaring. Find det rigtige undervisningsmateriale, som passer til dine elever.

produkterne er på vej

Sammenspil i musikundervisningen

I musikundervisningen kan sammenspil foregå på mange forskellige måder. Planlægning og gennemførelse af sammenspil i en undervisningssituation har oftest mere eller mindre skjult en særlig musikalsk præference - det kan være det traditionelle rockband med sanger, guitar, bas og trommer; det mere pædagogisk orienterede orff-instrumentarium med en masse xylofoner; en tilgang med fokus på flow og enkle musikalske byggeklodser, latinamerikanske rytmer - kombinationer heraf eller noget helt andet. Læreren har en lang række af valgmuligheder og samtidig ansvaret for med afsæt i den konkrete situation og de konkrete elever at foretage bevidste valg for undervisningen. Formålet med forlagets mange materialer i relation til sammenspil er at give musiklæreren muligheder - ikke for at signalere, at man skal nå alle typer af materialer og metoder. Vælg noget af det, som du føler passer bedst til egne musikpædagogiske præferencer og kompetencer og fokuser på, at eleverne grundlæggende skal høre noget nyt og flytte sig for at lære noget - musikundervisning handler ikke udelukkende om at kopiere det, som eleverne kender i forvejen. Tag afsæt i elevernes kompetencer og forsøg at få eleverne til at lytte til hinanden i sammenspils-situationen. Med tiden kan du prøve at udfordre egne musikalske præferencer - prøv et nyt materiale eller en ny metode. Eleverne kan også mærke, hvis læreren flytter sig.